Qigong

Ba Duan Jin - 8 Brokaten
Wu Qin Xi - Vijf dieren

Qigong zijn 'oefeningen voor de Qi (energie)'. Het doel van Qìgong is het op gang brengen en stimuleren van de energiestroom in het lichaam. Door regelmatig Qìgong te doen stimuleer je alle interne organen zoals, de bloedsomloop, de spijsvertering en het zenuwstelsel. Het bevordert de gezondheid en zorgt voor ontspanning.

Er zijn  verschillende series van Qigong bewegingen. Bij Silk Road wordt er les gegeven in de Ba Duan Jin - 8 Brokaten en Wu Qin Xi - vijf dieren. Kijk in het rooster voor de Qigong uren en volg een gratis proefles.

 

De 8 Brokaten zijn opgebouwd uit de volgende bewegingen:

Handen dragen de Hemel

Deze beweging ontspant en rekt de spieren van de armen benen en het bovenlichaam. Begeleid door een diepe ademhaling heeft het effect op de borstkast, de onderbuik en het bekken. Tevens verbetert het een slechte houding en houdt het de rug en schouders recht.

Boogschieten

Deze beweging concentreert zich op de borstkast, maar heeft ook effect op de schouder en armspieren. Het stimuleert de bloedsomloop.

Een Arm Heffen

Het strekken van de armen, een omhoog, de ander omlaag, heeft invloed op de lever, de galblaas, de milt, maag en versterkt de spijsvertering.

Achterom Kijken

Hierbij draait het hoofd en rollen de ogen en kijkt men zo ver mogelijk naar achter. Het versterkt de nekspieren en stimuleert het zenuwstelsel.

Hoofd schudden en billen zwaaien

Hierbij gebruikt men het gehele lichaam. Uitstekend als ontspanningsoefening.

Tenen grijpen

Deze oefening is uitermate goed voor de nieren en het middel. Voorover buigen en teruggaan strekt en versterkt de spieren van de heupen en de rug. Deze combinatie versterkt de nieren en het interne systeem.

Vuistspel met vurige ogen

De nadruk ligt hierbij op de felle ogen. Oefenen met felle blik is typisch Chinees en gecombineerd met vuiststoten oefent het de concentratie. Deze oefening bouwt energie en kracht op.

Hielen lichten

Tot slot het hielen lichten welke in combinatie met diepe ademhaling het lichaam ontspant.

Nieuwsbrief